Vluchteling & kunstenaar: de Rothko’s van de 21e eeuw - Humanity House
Blog
29 mei 2019

Vluchteling & kunstenaar: de Rothko’s van de 21e eeuw

Artiesten met een vluchtelingenachtergrond krijgen een bijzonder podium voor hun werk tijdens de Biënnale in Venetië.

In de tentoonstelling ‘Rothko in Lampedusa’ exposeren kunstenaars met een vluchtelingenachtergrond hun werk om te laten zien hoe zij van waarde zijn voor hun gastland en waarde toevoegen op cultureel gebied. De tentoonstelling is een initiatief van het UN Refugee Agency.

De tentoonstelling laat het werk zien van onder anderen de kunstenaars Adel Abdessemed, Majid Adin, Ai Weiwei, Christian Boltanski en Rasha Deeb. Niet alleen internationale en al bekendere artiesten krijgen een podium, ook het werk van jongere, minder bekende artiesten is te bewonderen.

De titel van de tentoonstelling is afgeleid van de schilder Mark Rothko, een geprezen schilder én vluchteling. Lampedusa is een eiland ten zuiden van Italië. Dit eiland is voor veel vluchtelingen de eerste stop wanneer zij de oversteek via de Middellandse Zee, vanuit Afrika naar Italië maken.

If Rothko had not been able to explore his artistic potential in his host country, we would not have his extraordinary artworks today. So among the indefinite number of today's refugees, could there be a Rothko of the 21st century?

Vluchteling & kunstenaar: de Rothko’s van de 21e eeuw

Kunstenaar: Zanele Muholi, Fotograaf: Italo Rondinella

Deze zelfportretten maakt de 46-jarige Zanele Muholi voor haar serie Somnyama Ngonyama, waarin ze zichzelf in de vele gedaanten die zij als zwarte lesbische vrouw belichaamt afbeeldt. Met de hoge zwart-wit contrasten die ze gebruikt, legt ze de nadruk op haar ‘blackness’.

Vluchteling & kunstenaar: de Rothko’s van de 21e eeuw 1

Kunstenaar: Yin Xiuzhen, Fotograaf: Italo Rondinella

De passagier heeft alvast de ‘brace’-positie aangenomen, anticiperend op de crash.

Vluchteling & kunstenaar: de Rothko’s van de 21e eeuw 2

Kunstenaar: Christoph Büchel, fotograaf: Italo Rondinella

De Barca Nostra is het dodelijkste scheepswrak in decennia. Nooit eerder stierven op de Middellandse Zee zoveel mensen als op 18 april 2015, toen dit voormalige vissersschip zonk voor de Libische kust. De Zwitserse kunstenaar Christoph Büchel liet het wrak voor miljoenen euro’s naar Venetië verschepen en zette het op een voetstuk van stalen balken op de kade van de Arsenale, een van de hoofdlocaties van de Biënnale. Het is een klein schip: de migranten zaten met zijn vijven op een vierkante meter, als levende ballast opgesloten in het ruim. Grote gaten in het staal zijn de littekens van de aanvaring die de boot had met een Portugees schip dat op zijn noodsignaal was afgekomen. Slechts 28 mensen overleefden de ramp.

Through art, people who are fleeing keep their humanity and dignity alive while reigniting hope in their country's reconstruction'', said Carlotta Sami, the UNHCR's spokeswoman for Southern Europe. "Meanwhile, they contribute in the creation of a better future for their host communities made of cohabitation and enrichment in diversity

Elke twee jaar wordt Venetië verrijkt met kunst en cultuur van over de hele wereld. Met een jaarlijks bezoek van 600.000 mensen wordt de Biënnale gezien als een van de meest invloedrijke kunstfestivals ter wereld. De 58eeditie van de Biënnale in Venetië is te bezoeken tot eind november.

 

Ontmoet

Dit blog is mede mogelijk gemaakt door: